online aanmelden

Sporten

Een baby groeit het liefst in een gezond lijf.

Sporten

Bewegen tijdens de zwangerschap is goed voor jou en voor je baby!

Sportte je al, dan kun je gewoon blijven sporten. Van sporten krijg je geen miskraam. De baby zit goed beschermd in je buik. Vermijd wel contactsporten en pas op met blessuregevoelige sporten, zoals hockey, volleybal, skiën en voetbal. Diepzeeduiken is af te raden in de zwangerschap.

Je schuine buikspieren mag je blijven trainen in de zwangerschap. Je rechte buikspieren kun je beter niet trainen, omdat de opening tussen je buikwand groter kan worden waardoor je buikwand blijven kan verzwakken.

Ook al zit het kind veilig en beschermd in je buik, luister tijdens het sporten altijd goed naar je lichaam en breng je trainer (als je deze hebt) op de hoogte  van je zwangerschap. Als je merkt dat het sporten klachten geeft of als je er doodmoe van wordt, doe het dan rustiger aan of stop ermee. Probeer ook liever niet meer inspanning te leveren dan vóór de zwangerschap. Begin je met sporten? Een heel goed idee! Doe dat dan wel onder begeleiding; je hebt voor zwangere vrouwen speciale sportprogramma’s onder professionele begeleiding.

Naar de sauna gaan is minder verstandig in de eerste drie maanden van je zwangerschap. Juist in de periode dat de organen worden aangelegd zijn grote temperatuurswisselingen niet goed. Wil je later in de zwangerschap gaan, ga dan niet bovenin zitten en blijf niet te lang in de sauna. En natuurlijk, als je je er niet fijn bij voelt, ga de sauna uit. Zo voorkom je dat je niet lekker wordt of zelfs flauwvalt.