online aanmelden

Voeding

Eten voor twee is niet nodig!

Voeding, wat wel?

  • Pas gelijk je voeding aan. Kijk voor adviezen op de site van het Voedingscentrum.
  • Drink minstens 2 liter per dag
  • Gebruik 0,4 of 0,5 mg foliumzuur per dag, ga hiermee door tot de 12e week van de zwangerschap. Hiermee verklein je de kans op een baby met een open ruggetje.
  • Gebruik 10 mcg vitamine D. Er zijn speciale multivitaminen voor zwangeren op de markt. Wanneer je multivitaminen voor zwangeren gebruikt, hoef je niets extra in te nemen, foliumzuur en vitamine D zitten in de multivitaminen.
  • Ga niet afvallen/lijnen tijdens je zwangerschap. Wanneer je zwanger bent en je gaat afvallen, dan kunnen schadelijke afvalstoffen die in je vet opgeslagen zitten via je bloedbaan bij de baby terecht komen. Wil je je gewicht in de hand houden, vraag dan aan ons begeleiding voor je te regelen door onze diëtiste.
  • Eet je geen vlees? Let er dan op dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. B-vitamines zitten vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke bronnen van ijzer, net als vleesvervangers.
  • Eet tweemaal per week vis, waarvan eenmaal vette vis, of neem capsules met omega 3.

Voeding, wat niet?

Nu je zwanger bent, is het extra belangrijk dat je gezond leeft en eet. Niet alleen alcohol en sigaretten zijn nu af te raden, maar ook een aantal voedingsmiddelen kun je beter niet gebruiken.

  • (Buitenlandse) zachte kazen die gemaakt zijn van rauwe melk moet je nu even laten staan. Ze kunnen besmet zijn met de listeria-bacterie, een bacterie die schadelijk is voor de baby. Je herkent deze kazen aan het opschrift ‘au lait cru’ op het etiket.
  • Rood rauw vlees zoals filet americain of tartaar kun je ook beter even niet eten, omdat het besmet kan zijn met de toxoplasmose parasiet. Laat ook iemand anders de kattenbak verschonen en draag handschoenen wanneer je in de tuin werkt. De toxoplasmose parasiet kan namelijk voorkomen in de uitwerpselen van katten.
  • Wees ook matig met vitamine A, want teveel vitamine A is niet goed voor de baby. Eet dus niet teveel orgaanvlees, zoals lever en niertjes want deze zijn rijk aan vitamine A.

Meer informatie

Uitgebreide informatie over voeding en zwangerschap vind je op de site deverloskundige.nl en op de site van het Voedingscentrum.